پنج مهارت ضروری پس از کرونا!
شیوع پاندمی کرونا تغییرات وسیعی را در محل کار کارمندان ایجاد کرد. اگرچه که این احتمال وجود دارد که بسیاری از این جابجایی ها قبل از شروع این پاندمی آغاز شده باشد اما کرونا با سرعتی بیشتر از آنچه که بتوان از قبل پیش بینی کرد، افزایش این تغییرات را تسریع بخشید.
دکتر راب یونگ روانشناس کسب و کار و سرپرست مرکز مشاوره تلنت اسپیس(Talent Space) گفت:
امروزه اگر کارمندان بخواهند شغل خود را از دست ندهند باید فارغ از سن، تجربه، مهارت های کاری یا عناوین شغلی خود، مجموعه ای هماهنگ از مهارت ها را از خود به نمایش بگذارد.
در ادامه به پنج مهارتی که کسب آنها از دیدگاه مفسران و محققان مدارس کسب و کار و تحلیلگران جهانی در سال ۲۰۲۱ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، می پردازیم.

۱-همکاری
در سراسر جهان بسیاری از سازمان ها بنا به اجبار و یا به صورت تشویقی، کارمندان را به سمت دورکاری سوق دادند. محققان دانشگاه لینگایا در هند اخیرا به این نکته اشاره کردند که همکاری موثر میان کارمندان دور کار به آسانی برقراری ارتباط جهت انجام تماس و ملاقات های برنامه ریزی شده، نیست.
کارمندان می بایست یاد بگیرند که بهترین زمان و بهترین روش را برای آغاز برقراری ارتباط با کارمندان و سایر ذی نفعان انتخاب کنند تا ایده های جدید در ذهن کارمندان شکل بگیرد و کارها به نحو احسن تکمیل شود.
زمانی که کارمندان از یک فضای اداری فیزیکی سهیم هستند غالبا دانش و ایده های خود را حین ملاقات های تصادفی با یکدیگر در محیط کار (مثل هنگامی که کارمندان در راهروها از کنار یکدیگر عبور می کنند و یا زمانی که منتظر هستند تا جلسه رسمی شروع گردد)به اشتراک می گذارند.
فرآیند گپ و گفت کارمندان پیرامون مباحث کاری و غیر کاری نیز موجب اعتماد و علاقه میان آنان شده و در نتیجه مقاومت کارمندان در خصوص به اشتراک گذاشتن دانش و ایده ها از بین خواهد رفت.
در دنیای دور کاری این خطر وجود دارد که برخی از کارمندان ممکن است فرصت گفت و گو، معاشرت، اعتماد سازی، یادگیری از یکدیگر و … را از دست بدهند.
این خطر احتمالا برای کارمندانی که از تنهایی نسبی خود بیشتر لذت می برند و دورکاری به آنان اجازه می دهد تا کارها و پروژه های خود را با استقلال بیشتر و مزاحمت و وقفه کمتر انجام دهند، بزرگتر است.

در نتیجه در نظر داشته باشید که تا چه اندازه در تیم خود و هم چنین کل سازمان قابل رویت هستید.
زمانی که شما با همکاران خود ملاقات می کنید تلاش می کنید تا به جای آن که فقط به تمرکز بر وظایف کاری بپردازید، حداقل زمان ممکن را به تعاملات اجتماعی اختصاص دهید.
در نتیجه مطمئن شوید تا هر چند وقت یک بار قرار ملاقات حضوری تنظیم کنید و فعالانه در گروه های گفت و گوی مجازی شرکت کنید تا بتوانید به نحو احسن با تهدید ها و فرصت ها دست و پنجه نرم‌ کنید.
۲-تخصص دیجیتالی
در سال ۲۰۲۰ تخصص دیجیتالی به عنوان یک مهارت مرکزی و اصلی در سطوح مختلف و در شرکت های بزرگ و کوچک شناخته شد.
محققان حوزه های اطلاعات و مدیریت در دانشگاه ایالتی کنت اشاره کردند که حتی در شرکت های کوچک برخی از تکنولوژی هایی که قبل از قرنطینه به عنوان پیشرفته ترین و مدرن ترین تکنولوژی شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته بودند، به دلیل شیوع ویروس کرونا، از بازار بالقوه ای برخوردار شدند.
برای مثال، بسیاری از کارمندان در آغاز سال ۲۰۲۰ تجربه کمی در خصوص استفاده از پلتفرم های ویدیویی مجازی داشتند اما در سال ۲۰۲۱ استفاده از چندین پلتفرم ویدیویی( مانند اسکایپ، تیمز، زوم، لاگملن، وب اکس و…) برای سر و کار داشتن با ذی نفعان در سازمان های مختلف، غیر معمول به نظر نمی رسد.
در گذشته اغلب کارمندان با این استدلال که روششان برای انجام کارها به اندازه کافی مناسب است، مخالف انتخاب تکنولوژی های جدید بودند.

پاندمی کرونا ثابت کرده که بیشتر کارمندان توانایی تطبیق پذیری با یک تغییر بسیار بزرگ را دارند.
در نتیجه ممکن است در آینده کارفرمایان تحمل کمتری نسبت به افرادی که در زمینه تکنولوژی به روز نیستند، داشته باشند.
برای این که شغل خود را از دست ندهید، مطمئن شوید تا تمایل خود را نسبت به استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی مانند نرم افزارهای همکاری تیمی و ابزارهای تحلیلگری، نشان دهید.
در تعیین و حل مشکلات مربوط به چنین تکنولوژی هایی داوطلبانه شرکت کنید.
به یادگیری تکنولوژی های جدید و متخصص شدن در آن ها به عنوان یک جنبه ی حیاتی از شغل خود نگاه کنید زیرا که از به روز رسانی دانش و مهارت های فنی تان نیز مهم تر است.
۳-‌خودکنترلی هیجانات
ویروس کرونا تغییرات بسیار مشوش کننده ای را در زندگی مردم ایجاد کرده است.
متخصصان روانپزشکی گزارش کردند که شیوع افسردگی و فشار های روانی در سال ۲۰۲۰ به میزان سه برابر سال های گذشته افزایش پیدا کرده است.
کارمندان می بایست احساسات خود را بیشتر از گذشته کنترل و مدیریت کنند.
ارباب رجوعان و کارفرمایان ترجیح می دهند تا با افرادی که حداقل در ظاهر، آرام، خوش‌بین و حرفه ای به نظر می رسند، همکاری کنند چرا که سر و کار داشتن با افرادی که بر حسب عادت، عبوس و افسرده ، کج خلق و یا به هر طریقی منفی هستند، خسته کننده و به لحاظ احساسی تخلیه کننده است.
از نظر روانشناسی، قرار دادن خود در یک وضعیت مثبت و خوب، به اصطلاح، القای هیجانات و احساسات نام دارد.

با این حال، القای احساسات، منحصرا تظاهر به خوب بودن و احساسات ظاهری را نشان می دهد در حالی که یادگیری مهارت های کنترل احساسات و هیجانات به این معنی که چطور می توان با مشکلاتی همچون ناراحتی، عصبانیت، اضطراب، حسادت و مانند آن، دست وپنجه نرم کرد، استراتژی بهتری است.
بسیاری از مردم ممکن است تمایل داشته باشند از اهمیت احساسات در محل کار عبور کنند چرا که از دید آنان این حالات زودگذر و ناچیز و بی اهمیت است.
اما تحقیقات ثابت کرده که احساسات مردم بر عملکردشان تاثیر می گذارد.
هنگامی که افراد احساس اضطراب و افسردگی دارند، کارایی و بهره وری شان کاهش می یابد.
طی یک تحقیق مطالعاتی که توسط اقتصاددانان و راهنمایی استاد اندرو اسوالد(استاد اقتصاد و علوم رفتاری در دانشگاه وارویک انگلیس)انجام شد، مشخص شد که کمک به افراد جهت شادتر بودن، بهره وری آنان را تا حدود دوازده درصد افزایش می دهد.
محققان دریافتند که شواهد مختلف نشان می دهد که نوعی رابطه ی مستقیم و علت و معلولی میان سلامتی کارمندان و عملکرد آنها وجود دارد.
به عبارت دیگر، مهارت های خودکنترلی هیجان نه تنها به داشتن احساسی بهتر به شما کمک می کند بلکه بهره وری و راندمان کاری شما را در محل کار افزایش می دهد.
پس بهتر است درباره ی حالات و احساسات خود بیشتر تحقیق و مطالعه کنید.
تکنیک هایی را از مکاتب روان درمانی مانند روان شناختی درمانی و درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، انتخاب کنید.

علاوه بر این از همکاران، دوستان و هم چنین افراد خانواده خود بپرسید که چگونه می‌توانید یک فرد حرفه ای نسبتا مثبت و با اعتماد به نفس به نظر برسید.
۴-خود مدیریتی شغلی
در سال ۲۰۲۰ تغییرات زیادی در محل کار ایجاد شد و کارفرمایان فراموش کردند که بهبود و پیشرفت شغلی کارمندان را به عنوان یک اولیت اصلی مد نظر قرار دهند. اما صرفا به این علت که کارفرمایان دیگر روی پیشرفت شغلی تمرکز نمی کنند کارمندان نباید دست از تلاش باز دارند.
تصور کنید که کاپیتان شغل خود هستید. مراقب باشید تا در این دام که فقط بی میل و بدون اراده منتظر باشید تا سرپرستتان از شما یک پروژه چالش برانگیز بخواهد یا به شما بگوید چطور می توانید پیشرفت شغلی داشته باشید، نیفتید.
در خصوص جایگاه شغلی که می خواهید در آینده به دست آورید تامل کنید. به چه نوع مشاغلی علاقه مند هستید؟ آیا می خواهید سمت خود را به مدیریت کل تغییر دهید و یا متخصص در حرفه خاصی شوید؟ آیا قصد دارید در بلند مدت کارمند باقی بمانید و یا کسب و کار خود را راه اندازی کنید؟
هم چنین متخصصان حرفه ای مانند آمیت کرامر و کارن کرامر (اساتید دانشگاه ایلینویز) توصیه کردند که محیط کلان را در نظر داشته باشید.
صرفا به این خاطر که می خواهید به چیزی دست پیدا کنید، دسترسی به آن آسان نخواهد بود.

به طور مثال پاندمی کرونا رونق بیشتری به صنایع خاص مانند مراقبت های بهداشتی و فناوری های مالی بخشیده اما سایر صنایع مانند هتل داری و گردشگری، رکود اقتصادی را تجربه کردند که ممکن است، جبران آن سال ها زمان ببرد.
سپس گام هایی را که باید جهت دستیابی به پیشرفت شغلی خود بردارید، بررسی کنید.
چه نوع پروژه هایی یا کارهایی را باید دنبال کنید.
آیا تصمیم گیرنده برجسته، استاد راهنما و حامی که شما باید تلاش کنید با او کار کنید، وجود دارد؟
چگونه و چه مهارت های فنی و هم چنین چه مهارتهایی از مدیریت جامع می بایست یاد بگیرید؟
۵-انعطاف پذیری
این احتمال وجود دارد که عواقب اقتصادی، اجتماعی و فنی پاندمی کرونا تا سال های آینده احساس خواهد شد. برای مثال بسیاری از سازمان ها در مدل های کسب و کار و ملزومات فیزیکی اداره خود تجدید نظر کرده اند.
در نتیجه کارمندان می بایست بیشتر پذیرای تغییر باشند.
کارمندانی که تمایل دارند خود را با چالش های جدید تطبیق دهند و آنهارا انتخاب کنند بیشتر مورد تقاضا هستند و کارمندانی که سعی می کنند در برابر تغییر مقاومت کنند،امروزه بیشتر از همیشه به عنوان یک بازنده در برابر مشکلات شناخته می شوند تا یک برنده!

خصوصا محققان و مفسران مشاغل و صنایع مانند دنیل اسپورک و کارولین استراب در دانشگاه علوم کاربردی برن اشاره کردند که ماهیت استخدام رو به تغییر است.

مفسران به تغییرات در قراردادهای کاری (مثل کارهای کوتاه مدت و با ساعات کاری منعطف تر) و هم چنین اتکای بیشتر به طیف وسیعی از انواع استخدام مانند نمایندگی یا کارگزاری موقت و سایر پیمان کاری های مختلف و صنایع جدیدی که در اقتصاد آزاد و مشاغل کوتاه مدت رایج است، اشاره کردند.
ماهیت این نوع تغییرات نامشخص است و احتمالا میان کشورها و بخش های مختلف، تغییرات اساسی خواهد داشت.
اگرچه که کارمندانی که می خواهند شغل خود را از دست ندهند می بایست انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند.
نویسنده: دکتر راب یونگ( Rob Yeung)

دکتر راب یونگ روانشناس کسب و کار و سرپرست مرکز مشاوره تلنت اسپیس(Talent Sapce)

مترجم : سرکار خانم فاطمه پرویز

فارغ التحصیل رشته حسابداری و دانشجوی دوره بین المللی انجمن حسابداران خبره انگلستان(ACCA)

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *